Zoeken in deze blog

zaterdag 24 april 2010

Rondje Baflo - 23 april

Baflo - Gisteren had ik een verplichte vrije dag. Normaliter werk ik de uren die ik moet maken om mijn klus te klaren, nu heb ik een klant die niet wil dat ik meer uren draai dan op grond van het contract is vereist. Dan houden ze meer grip op de financien. Prima, een uurtje thuis gewerkt, wat administratieve zaken afgehandeld en daarna de boot in. Ik had net een nieuw anorak gekocht dat ik wilde testen op waterdicht zijn en ademen. De dagen eerder deze week heb ik gebruikt om de latex seals bij pols en hals op te rekken en op maat te knippen. Bij de hals moesten wel 5 ringen weg en nog zit het niet echt comfortabel. Maar wel lekker droog.
Het bootje heb ik ook nog even bijgekit, er leek water via de schegkabel in de kuip te lopen. Half uurtje laten drogen en hup het water in. Eerst 10 minuten doorpeddelen, even afkoelen met een rol in het water, dan weer 5 minuten doorpeddelen, weer even afkoelen en vervolgens naar Onderdendam. Dat kan blijkbaar in 40 minuten, tegen gemiddeld 4 zeemijl / uur (7,4 km/h voor de landrotten). De splitsing Warffum/Baflo neemt dan nog eens 20 minuten, en na 1,5 uur zit ik in Baffelt/Rasquert. Bij Eenrum heb ik nog een keer een duik gemaakt en na 2 uur draaide ik het Mensingeweersterloopdiep op richting Mens-in-geweer (om met Harold te spreken).

Het voelde als een lange zit en ik moest regelmatig even rug en benen strekken. Uiteindelijk heb ik de 21 km in 2h40min volbracht tegen gemiddeld 4 knopen. De kleding hield me goed droog (onder water) en boven water was het ademende effect minder dan ik had verwacht. Het heet dan wel een droogpak, maar je wordt net zo nat als wanneer je zeg maar gaat hardlopen, hetgeen niet slecht is. Het pak is overigens bijzonder snel weer droog, de onderkleding neemt wat meer tijd, al is het maar dat het aan te bevelen is om het eerst in de was te doen.

Hetzelfde rondje wil ik de komende week nog een keer met mijn Mariner en met de Point65 XP varen. Eens kijken of dit relevante verschillen oplevert. Mijn basisconditie is redelijk stabiel, dus de rompsnelheid van de boot zou hier een merkbare rol kunnen spelen. We zullen het eens opmeten. Ik heb ook net een nieuwe GPS nadat mijn andere niet zo waterdicht bleek als was aangegeven. Het binnenwerk was door het zoute water aangetast en onbruikbaar geworden. En de nieuwe heeft natuurlijk een volledig andere interface die lang niet zo intuitief is. Het is maar wat je gewend bent, denk ik, al levert me dat wel weer even een leermomentje op.

Op de foto de restanten van de spoorbrug, de peilers van het spoor van Winsum naar Zoutkamp. Het spoor is opgeruimd, maar de bakstenen hebben ze laten liggen. Op de achtergrond een geknotte boom, langs de weg van Mensinge naar Eenrum.

Geen opmerkingen: