Zoeken in deze blog

zondag 3 februari 2013

Rondje Baflo en GasUnie

Baflo – Tijdens het eerste rondje Baflo van dit jaar heb ik het landschap ook van een andere kant bekeken. Een paar dagen terug heb ik de website van Gasunie doorgelopen en daarbij kennis gemaakt met hun blik op het gasnet. Het is een logistiek systeem, dus er is een landelijk hoofdnet, er zijn regionale netten en daar zal ook wel weer een vertakking binnen zijn. Er zijn entry- en exitpoints waar netten aan elkaar gekoppeld zijn, er zijn directe afnemers op het hoofdnet, ik zie daar energievreters als Hoogovens, Chemelot en Aldel in beeld komen. Verder is er opslag mogelijk (kleine gasvelden leeg halen en opslaan in een groter veld om in de winter bij stijgende vraag voldoende druk op het net te houden) en blijkt het mogelijk om gas van eigenaar te laten wisselen tijdens het transport. Verder is er onderscheid tussen een kort stukje in- en uitvoegen van gas en lange afstandtransport. En wellicht heb ik dan nog het een en ander al weer vergeten.
Zo zou ik het waterwegennet ook kunnen bekijken, of ons wegennet. Als Gasunie in staat is om het gebruik van het gasnet door te belasten, dan is ze wellicht ook in staat om een blauwdruk voor het rekeningrijden op het hoofdwegennet te leveren. Ook daar voegen voertuigen in en uit, van verschillende kwaliteiten, vanuit verschillende entry- en exitpoints en zou je het gebruik van het wegennet kunnen toerekenen aan de individuele gebruikers. Een kwestie van voertuigherkenning op alle entry- en exitpoints en een computersysteem doet de rest.
Daar kun je vervolgens weer in differentieren door verschillende voertuigklassen te onderscheiden, verschillende contracttypen aan te bieden, dalurenkortingen uit te geven, spitstoeslagen te berekenen, goedkope en dure trajecten te introduceren, tijdgebonden tarieven in rekening te brengen of juist belastinggebonden tarieven te introduceren. Maar ja, moet je dan extra betalen omdat die caravan voor je een file veroorzaakt als hij een stel vrachtwagens wil passeren? Enfin, tijd genoeg om eens over het wegtransport te bomen terwijl ik het Groninger land doorploeg met mijn kajak.
Overal zag ik enty- en exitpoints, gebieden waar je water kunt bufferen en dus kunt onttrekken aan het transportnet, of juist kunt opnemen in het net om de waterstand hoog genoeg te houden in tijden van krapte. Discussie over de waterkwaliteit zal er ook zijn, zeker nabij een overstort van een waterzuiveringsinstallatie of een melkveebedrijf en over de intrinsieke natuurwaarde van water die nu niet wordt meegenomen. En wie is verantwoordelijk voor de effecten van de bodemdaling als gevolg van de gas- en zoutwinning op het waterbeheer? Van die dingen.
 
Het rondje Baflo gaf ook vandaag mooie vergezichten, veel zon, een enkele hagelbui, een zwaan die niet toestond dat ik er langs wilde en het na 6 starts en landingen en twee valse starts zich dan toch gewonnen moest geven.
Een hardloper langs het water als haas voor de kanovaarder, de zon die mij in een gele kano liet varen maar het landschap in grijstinten deed veranderen, de wind die soms verkoeling bracht en op andere momenten juist de warmte van de zon wat ruimte gaf.
 
Het was lekker om weer een dagje buiten te zijn en de wereld vanaf een ander zichtpunt te bekijken.

Geen opmerkingen: