Zoeken in deze blog

zondag 16 januari 2011

Koffie bij cafe Hamming

Garnwerd - Vandaag was het Winsumerdiep voor het eerst ijsvrij en met een ZW 6 met stoten 8 wilde ik het er wel op wagen om de afslag te nemen voor dit jaar.
En zo geschiedde. Om 12.00 uur trof ik bij toeval Jan en Jan bij de loods en trokken we gezamenlijk westwaarts. Het Mensingeweersterloopdiep was ter hoogte van Mensingeweer nog steeds gestremd en dus besloten we Garnwerd aan te houden. De brug bij Garnwerd en nog veel belangrijker, de koffie bij cafe Hamming zijn een mooi natuurlijk keerpunt als er geen rondje gevaren kan worden. 
Na een rustig begin en een ijsvrije doorgang bij de sluis van Schaphalsterzijl, kwam de vaart erin. Met name het stuk tegen de wind in bleek wat extra inzet te vergen.
Vandaag heb ik voor het eerst met mijn reservepeddel gevaren, dat had ik eerder moeten doen. De steel is smaller dan gebruikelijk en niet ergonomisch gevormd zoals mijn gebruikelijke peddel en dat maakt dat ik af en toe voor verrassingen kom te staan. Het blad staat dan niet altijd in de jusite positie en met name als ik wat harder trek en duw tegen de wind in, dan moet het niet zo zijn dat het blad verkeerd staat. Voor ik  het weet trek ik mezelf het (nog te koude) water in.
Het kwam niet zover maar ik heb vervolgens meer op souplesse gevaren. Dat geeft minder risico's.
Mijn rug en knie geven wat last de laatste tijd, met name bij een wat langere zit of stand.  Ik was benieuwd hoe het gestel het zou houden tijdens en na een kanotocht. Tijdens de tocht had ik geen centje pijn, dus dat is weer een plus voor het kanovaren. Daarna ben ik met Marga gaan wandelen en dat heeft blijkbaar toch zijn keerzijden. Binnen vijf kilometer lag het tempo erg laag en werden de stapje steeds kleiner, met steeds bij een verraderlijk subtiele twist ergens een pijnscheut door de onderrug.
De huisarts houdt het op aspecifieke lage rugklachten, en aangezien de tests uitwijzen dat ik helemaal gezond ben, heeft het hoogst waarschijnlijk iets met balans te maken.
Welnu, de balans op het water is nog niet wat het moet zijn, maar is redelijk op niveau. Dat heeft deze tocht maar weer bewezen.
 
Een kort bestuursoverleg onder het genot van koffie en taart bij Hamming, daarmee sneed het mes vandaag aan meerdere kanten. Vol nieuwe energie togen we rond de klok van 14.00 uur richting Winsum. Met de wind meestens in de rug was het genieten geblazen onder een Gronings zonnetje langs het Reitdiep. De eerste slagen zijn gemaakt, dat smaakt naar meer.  

Geen opmerkingen: