Zoeken in deze blog

dinsdag 30 november 2010

Kwaliteitsimpuls Watersportvoorzieningen Lauwersmeer

Booze wijf - Onder deze kop organiseerden de provincie Groningen, provincie Friesland, de omliggende gemeenten, Staatsbosbeheer en nog enkele publieke partijen afgelopen maandag een informatieavond. Met zo'n titel kan het alleen maar tegenvallen dacht ik nog. Maar dat komt later.

Tussen 15 december en 15 maart loopt er een project met bovenstaande titel. Na een flitsende inleiding van 10 minuten waarbij regelmatig werd herhaald wat de beperkingen zijn en waarom alleen maar gedaan wordt wat wordt gepresenteerd, kreeg de tweede spreker het woord. Met het schaamrood op de kaken mocht deze hakkelend vertellen wat er allemaal stond te gebeuren. Opknappen, vernieuwen en slechts het hoogst nodige.
In vogelvlucht:
- damwanden keren en extra palen voor grote schepen bij Stropersgat Noord en Zuid,
- dekplanken vervangen bij de tuigsteigers in de Zoutkamperril, deze verlengen met enkele palen voor grote schepen (tot 30 meter), betonplaten aanleggen bij de trailerhelling
- Senneroog: verleggen van de vaargeul van Westzijde naar Oostzijde van het eiland, nieuwe doorsteek die het eiland doorsnijdt om vanuit het Oosten de haven te bereiken, afsluiten van de westzijde van de haven, keren van de damwanden in de haven.
- Kollumeroord: extra palen t.b.v. schepen bruine vloot, aanleggen van een landsteiger en vervangen van steigerplanken door onderhoudsarme kunststof delen
- Zomerhuisgat: conform Zoutkamperril
- Dokkumer groot diep: vervanging van de leuning voor hengelaars/sportvissers
- Baggeren van de nevengeulen langs Stropersplaat (tot 1.50m)
- Baggeren tot 1.50 m in en rond de havens/aanlegsteigers (Zoutkamperril: 2.20 - 2.50m) hetgeen passend is voor het beoogde gebruik van de havens en de aanleggende schepen.

Dit onderhoud, in aanvulling op het baggerwerk van RijksWaterStaat, is nodig en gewenst. Daarover geen misverstand. Maar had het (onder deze titel) niet veel meer kunnen zijn? Waarom niet meegaan in de tijd met de ontwikkeling van de omvang van het gemiddelde schip (groter en meer diepgang), waarom worden de nevengeulen niet uitgebaggerd bij Robbengat en -plaat, kunnen de voorzieningen niet op peil gebracht worden door ook de reeds verwijderde steigers weer te plaatsen?
En ik zou het bijna vergeten, een meneer van de kanobond die de vergeten voorzieningen voor kanovarend Nederland graag in de plannen meegenomen zag worden. Wat er niet is, kun je niet vervangen, dacht hij, dus moest er eerst maar iets komen. Goed bedacht, maar niet echt nodig denk ik.

Bestuurlijk is het beheer nog niet belegd. Er is in 1969 een grote dijk om het Lauwersmeer gelegd, maar het beheer van het gebied is nooit formeel overgedragen. Met de beheersvraagstukken die dat oplevert heeft ambtelijk Nederland zich jaren bezig gehouden, met name over de financiering natuurlijk. Er werd zelf iets gemompeld over samenwerking met de Duitsers voor het aanspreken van europese fondsen; de wind kan uit een vreemde hoek komen tegenwoordig!?
Maar goed, de heren hebben elkaar voor het moment gevonden. Staatsbosbeheer doet het groen (op het land), RijksWaterStaat baggert de hoofdgeul en doet de betonning en een nog nader te bepalen partij de rest. Voor het moment is er geld om de veiligheid van de voorzieningen te waarborgen en kan er een plank gekeerd worden voor het zicht.
Voor mij als kanovaarder is dat meer dan genoeg. De rust en ruimte van het gebied worden hierdoor niet verstoord, er worden geen extra gebieden gesloten en we hoeven niet te vrezen voor westerse toestanden waarbij je op een mooie dag over de boten kunt lopen. Er komt geen beheerstichting, het gebied is nog zonder entreegeld voor mense, boten of auto's toegankelijk.

En ja, er komt ook een vervolg. De beheerders van de jachthavens, verblijf- en horecavoorzieningen willen meer. En dat meer moet passen binnen de procedures van Natura 2000 en de Flora- en Faunawet. Elke uitbreiding van de voorzieningen levert moeizame procedures op en daar hadden de publieke partijen nu geen zin an. Door binnen de marges te blijven mag in de wintermaanden het onderhoud zonder verdere procedures worden uitgevoerd. Daarvoor alle lof.

Blijf ik zitten met de vraag of ik ook de wijk bij elkaar ga roepen als ik in het voorjaar het balkon een verfje geef, de bielzen oppoets en de klinkers van de oprit keer. Maar ik heb het beheer in één en eigen hand en dat zal het verschil wel maken. Jammer voor de buurt, geen koffie met Groninger koek dit voorjaar.

Geen opmerkingen: