Zaterdag om 14.00 uur stonden we bij het Uilenest in Kloosterburen en niet veel later zijn we met de vermelde modellen op pad gegaan. Er stond een NO tot Oostenwind, aanvankelijk 3, later aantrekkend tot 4. Eerst heb ik de laadruimte van de schepen nog eens bekeken, de XP heeft duidelijk meer ruimte dan de Barracuda maar de Reval kan wel door voor een High Volume.
We zijn aan de oostzijde ingestapt, Dick had immers al een tijde geen golf meer gevoeld en voeren richting Hoek van de Bant. Steven zat in de XP, zelf zat ik dus in de Tahe Marine. Het schip voelde licht en snel aan en ik kon hem goed in bedwang houden. De golven liepen er van alle kanten mooi onder door en hij liet zich slecht van koers brengen.
Eenmaal op de wal, heb ik nog vlug een klein spurtje met de Barracuda gemaakt. Die is qua maatvoering een beetje kleiner, maar zit daardoor meer als gegoten. Voor veel tochten heb je namelijk geen hoog volume boot nodig en dan is een klein, licht, snel en wendbaar schip een prima vaarmiddel.
Ook nu voelde de boot prima en vertrouwd aan, het kon nog maar eens een moeilijke keuze worden. De terugreis heb ik in de XP gemaakt, heerlijk licht zoefde het schip over het water, snel, wendbaar en alles goed onder controle. Ook een rol was geen enkel probleem, ik bleef prima contact houden met het schip. Dick had wat modificaties aangebracht aan dit exemplaar, het nieuwe zitje zat als gegoten.
Het is wel wat vreemd varen met deze nieuwe modellen. De cockpit ligt iets naar achteren, het achterschip is lager. Vooral de Tahe Marine leek een enorm voorschip te hebben, hoog ook. Mede daarom beviel de XP beter, omdat ik dan mijn knieen minder hoog op hoefde te trekken. De voetsteunen in de XP, zelfs onder het varen goed verstelbaar, zaten ook veel beter dan de standaardsteunen in de Tahe Marine. Het blijft een wat bolle sigaar die voor me uitsteekt. Ook de rechte lijnen, zweeds design? hadden van mij wat ronder gemogen.
Qua afwerking zagen de boten er allemaal goed uit. Het grote voordeel, bijna 10 kilo lichter dan mijn eigen Mariner, hadden ze alle drie. Qua maatvoering gaat mijn hart uit naar de Barracuda, maar voor kampeer- en langere dagtochten met uitjes op het land, kies ik liever voor meer volume. Ik heb een prima ervaring gehad met de schepen, ik zal er een nachtje over slapen voor ik mijn keuzes maak.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten